Google Adsense – Ingående teori om ogiltiga klick

google-adsense
Dela med digShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Jag har funderat mycket på hur Google Adsense teamet gör sina bedömningar när det gäller ogiltiga klick. Här förklarar jag en teori som med rätt så stor sannorlikhet inte stämmer till 100%, men det ger dig en bild av hur Google Adsense arbetar.

IP-adress
Denna är självklar. Klickar du på dina annonser och sedan loggar in på ditt Adsense-konto från samma IP så räknas detta som ogiltigt klick.

Cookies
Eftersom att det är rätt många som använder sig av dynamiska IP-adresser så måste Google ha något mer att gå på. När du klickar på en annons så sparas detta i dina cookies och Google kommer att kunna spåra det till ditt Google Adsense konto trots ny IP-adress.

Andra tjänster Google erhåller
Det är förmodligen en koppling mellan ditt Adsense konto och alla andra tjänster som Google tillhandhåller som:
GMail, Google Earth, Google Calendar, Google Search, Google Toolbar, Google Talk, Google Sitemap, Google Desktop, Blogger med flera.

Klickmönster #1
Om du är hemma hos en kompis och vill klicka därifrån. Låt säga att denna kompis aldrig klickar på annonser.
Varför är denna person så klickglad just på denna sajt?

Klickmönster #2

Varifrån kommer besökaren? Skriver den in adressen direkt i adressfältet och sedan klickar trots att den aldrig varit inne på sajten tidigare?

Klickmönster #3
Hur många sidor går besökaren igenom och hur länge är den inne på sidorna? Klickar den på en annons direkt och aldrig kommer tillbaka så kan detta ses som lite misstänksamt.

Klickratio
Har du en extremt hög klickratio (CTR) så kommer förmodligen din sajt att flaggas och granskas manuellt.

Lokalt
Är din sajt globalt inriktad men ändå är det bara folk från ägaren’s respektive land som klickar på annonserna? Hmm.
Tänk på att Google kan koppla IP-adresser till lokala platser i många fall.

MAC-adress
MAC-adressen för LAN-kort, modem och router fungerar nästan som ett fingeravtryck. Osäker på detta.

Konvertering
Att Google inte hittar några misstankar på andra håll är en sak, men nu till det slutgiltiga..
Konverterar klick på dina annonser till leads eller sales? Har du en sajt som får 5000 klick dagligen men aldrig ger annonsören något så är detta nog nåt Google granskar.

Trafikkällor
Vad har du för trafikkällor? Google tycker om när din klickvänliga trafik kommer från sökmotorer eller social media.

Incitamentdrivning
Uppmana aldrig nån att klicka på dina annonser.

Kombo
En av dessa punkter kommer inte leda nånvart. Men händer mycket av detta i kombo så är du nog körd.

För officiel information från Google:
https://adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?hl=en&answer=6114

Blivit avstängd? Du kan alltid försöka att överytyga Google om att det är på felaktiga grunder:
http://www.google.com/support/adsense/bin/request.py?contact=appeal_form

Dela med digShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Post navigation


Kommentarer

  • Jonny Elofsson

    Grym genomgång! Jag kommer att sno lite av din research sedan när vi kopplar på mer filter hos oss på Adrecord för att filtrera bort klickbedrägerier. ;) Men jag bjuder så klart på en lunch som tack.

    • Marcus Eklöf

      Till skillnad mot Google… svara på mail/telefon från den som ni stänger av från att använda annonserna :)

  • Jontz

    Varsågod och tack!
    Tagit mycket från alla håll och kanter och filtrerat bort det jag inte tror stämmer.

    I och med att ni har börjat köra klickprovision så kan det vara en bra idé att göra så. Jag får nog skämmas lite och säga att jag råkat klicka på mina egna annonsörer ett par gånger. Men av misstag självklart, lärt mig den hårda läxan genom Adsense.

    Du är skyldig mig två luncher nu! Vi får ta det sen när jag bor i Malta tror jag. Sticker ju snart.

  • Marcus Eklöf

    Sammanfattningsvis kan man säga att man man ska fokusera på innehållsbygge istället för att försöka lura systemet.

    • Jontz

      Ja, så kan man säga. Men det är bra att ha en viss försiktighet oavsett hur kvalitativa sajter du har.

  • Rasmus

    Tycker att du har lyckats få med det mesta. Tycker läsningen om ”klickmönster” var oerhört intressant.
    Har aldrig tänkt på att där finns så många olika sätt för att upptäcka misstänkt klick beteende.

    Det hade varit otroligt kul att jobba hos Google bara för att få reda på hur allt går till. Men mystiken gör ju det hela extra kul, eller inte ;)

  • Erica

    Tack för ett otroligt intressant inlägg! Jag har funderat mycket över detta och är löjligt nojig att råka klicka på mina egna annonser. Vågar t.ex. inte ens logga in på kompisars wi-fi eftersom min iPhone i så fall skulle connecta direkt till min gmail som är samma som till Adsense. För tänk om kompisen någon gång klickat på någon av mina annonser? Chansen/risken ökar ju fler besökare man börjar få till sina sajter. Men att Google kanske bara räknar klicken som ogiltiga om det inte är något överdrivet som hänt vore ju betryggande. Förr i tiden hette det ju att de stängde av en för minsta lilla.

Lämna ett svar till Rasmus ×

Din email publiceras inte.