Mina 5 största misstag som internetentreprenör

online-misstag
Dela med digShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Hej! Sörplar kokosnöt på strand i Rio, känner viss inspiration för att skriva så nu är det dags att vädra lite tankar på bloggen igen.

Tänkte idag berätta om mina största misstag jag har gjort sedan jag började tjäna pengar på internet, min resa som affiliate och internetentreprenör. Egentligen vill jag inte kalla det för misstag, snarare byggstenar för min framgång. Det var nödvändigt för att nå dit jag är idag. Vi kan kalla det för ”omvägar”, ett mer neutralt ord. Jag delar gärna med mig till dig som kanske kommer stå i liknande vägval och tankar.

1. Sprida äggen FÖR mycket

Detta hamnar först just för att jag tycker det är viktigast. Alldeles för många sajter eller projekt kan göra att du tappar fokus. Jag skalar numera ner istället för upp. Här är en lista på lite domäner för den som är intresserad.

Alla vet att man inte ska lägga alla ägg i samma korg, och det stämmer bra. Men man ska inte heller sprida ut äggen i 470 olika korgar. Man vet inte ens vart korgarna befinner sig efter ett tag, äggen ruttnar och man blir yr, och allt blir bara ett stort förvirrande. Satsa större på 2 – 5 projekt istället. Mycket roligare att jobba, mycket bättre resultat, mycket mer värde skapas..

2. Inte insett vikten av att skapa värde för besökaren

Oavsett vad för typ av bransch du jobbar i så har du alltid tre val: skapa en replika av något som redan finns, skapa en förbättrad replika, eller tänka ut något helt nytt. Desto mer värde du skapar för besökaren, desto mer sannolikt att du kommer att lyckas. Så länge du har en tjänst som folk uppskattar så kommer den växa av sig själv. Tänk så här: desto mer jag kan ge besökaren, desto mer kan besökaren ge mig. Att vara vass på SEO kommer man så klart långt på, men är du även vass på att skapa värde så kommer du längre.

3. Svårt att gå vidare till nytt

Testa allt, men fastna inte för länge om resultaten uteblir. Min första hemsida handlade om bakrecept, och det var en bra start för att komma igång att lära mig WordPress, Affiliate/Adsense och allmänt om marknadsföring. Det hade dock varit gynnsamt för mig att gå vidare till mer lukrativa eller seriösare projekt snabbare.

4. Inte tänka stort nog

Tänk stort redan från början. Du kommer ändå ta dig dit förr eller senare, och då har du vunnit mycket tid på att redan från början bygga starka grundpelare. Blir så jobbigt att riva ner allt för att sedan börja om. Använd brands istället för sökordsdomäner. Tänk alltid långsiktigt, och ge rackarns i att tänka på genvägar till pengar.

5. Tro att man kan göra allt själv

Länge trodde jag att det är klokt att alltid vara oberoende av andra. Jag ville bemästra koden, grafiken, marknadsföringen, skrivandet och ekonomin i företaget. Att kunna grunderna i alla olika delar är super, men samtidigt förstå att det är helt omöjligt att kunna skapa guld i så många olika områden på egen hand. Jag inser mer och mer hur viktigt det är hitta rätt folk, som alla är experter på sitt område. Var inte rädd att ta in folk! Själv använder jag mig mycket av Freelancer.com för att hitta folk.

Så jobbar jag idag

Under lång tid la vi allt krut på att bygga upp hundratals sajter. Även om det fortfarande funkar relativt bra, så blir det lite bittert i längden av olika orsaker. Jag kände för att det var dags att gå vidare till nytt, och större. Med ovanstående 5 punkter i åtanke, vill jag berätta lite mer om hur vi jobbar idag och nämna en av våra senaste satsningar, Financer.com.

Projektet är en jämförelse för lån, kreditkort och sparande i dagsläget, med planen att gå bredare. Just nu finns sajten i Sverige och i Finland, men lansering i många fler länder står på agendan.

Financer.com ger besökaren en mer rättvis och detaljerad jämförelse av produkterna på marknaden, från skillnad till våra andra projekt där vi i stort sett bara presenterat de alternativ som givit oss provision via affiliate. Det skapar mer värde att få se hela prisbilden, och förhoppningvis skapar det mer förtroende hos besökaren.

Nu har vi skapat något betydligt bättre och djupare än våra tidigare jämförelser, dessutom har vi ett snyggt brand som hjälper oss att växa. Även om det inte är en tjänst i världsklass ännu så vet jag att det en dag kommer bli det. En konkret plan på hur vi ska ta oss dit finns idag och det kommer bli riktigt kul att fullfölja.

Vi är 7 pers som jobbar på sajten. Med mitt gamla mindset ”jag kan göra allt själv” hade jag inte kommit långt. Tänk på att outsourca allt du inte är duktig på eller inte gläds åt att göra.

Jag kommer fortsätta sträva mot utveckling och alltid försöka skapa mer värde. Hoppas inlägget gav något! Dela gärna med dig av dina egna tips och erfarenheter kring affiliatemarknadsföring och entreprenörskap.

IMG_6015

 

 

Dela med digShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Post navigation


Kommentarer

Lämna ett svar till Rasmus Kjellberg ×

Din email publiceras inte.