Vad är internetmarknadsföring?

Dela med digShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Kort och gott är det helt enkelt marknadsföring på internet i olika former. Fördelarna med internetmarknadsföring är många. Till och börja med är det en mycket kostnadseffektiv typ av marknadsföring då det ofta handlar om att man betalar för prestation samt så är det väldigt lätt att rikta sig till den köpstarka målgruppen.

Det finns olika typer av internetmarknadsföring, sökmotoroptimering är den största delen och det som jag arbetar mest med.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering handlar om att optimera en site så att inte bara besökaren tycker om den men också sökmotorer som Google. Man tar till åtgärder för att synas längre upp i sökresultaten med andra ord.

Man delar vanligtvis in sökmotoroptimering i två delar.

  • Off-Page handlar om länkar till en site. Stora faktorn bygger på antal relevanta och starka inlänkar.
  • On-Page är sidoptimeringar man gör på själva siten och alla dess undersidor.

Affiliates & annonsnätverk

Denna typ av marknadsföring måste nog vara den mest kostnadseffektiva metoden på internet. Du går med i ett nätverk av annonsörer och publishers, som annonsör behöver du bara lägga upp banners som lämpliga publishers sedan lägger upp på dina webbplatser. Du kan ge provision i form av sidvisning, klick, lead eller sale.

Sociala Medier

På Facebook kan du nå ut till över 250 miljoner användare. Även Twitter, MySpace och massor av andra sociala samhällen på internet är ett bra sätt att marknadsföra sitt företag eller sin webbplats.

Bannerannonsering

Hyra banners på andras siter som är också ganska vanligt, men ibland lite krångligt. Det är lättare att gå via affiliatenätverk som kopplar samman annonsör med publisher.

Dela med digShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Post navigation


Dela dina tankar

Din email publiceras inte.