Google Adsense – Ingående teori om ogiltiga klick

Jag har funderat mycket på hur Google Adsense teamet gör sina bedömningar när det gäller ogiltiga klick. Här förklarar jag en teori som med rätt så stor sannorlikhet inte stämmer till 100%, men det ger dig en bild av hur Google Adsense arbetar.

IP-adress
Denna är självklar. Klickar du på dina annonser och sedan loggar in på ditt Adsense-konto från samma IP så räknas detta som ogiltigt klick.

Cookies
Eftersom att det är rätt många som använder sig av dynamiska IP-adresser så måste Google ha något mer att gå på. När du klickar på en annons så sparas detta i dina cookies och Google kommer att kunna spåra det till ditt Google Adsense konto trots ny IP-adress.

Andra tjänster Google erhåller
Det är förmodligen en koppling mellan ditt Adsense konto och alla andra tjänster som Google tillhandhåller som:
GMail, Google Earth, Google Calendar, Google Search, Google Toolbar, Google Talk, Google Sitemap, Google Desktop, Blogger med flera.

Klickmönster #1
Om du är hemma hos en kompis och vill klicka därifrån. Låt säga att denna kompis aldrig klickar på annonser.
Varför är denna person så klickglad just på denna sajt?

Klickmönster #2

Varifrån kommer besökaren? Skriver den in adressen direkt i adressfältet och sedan klickar trots att den aldrig varit inne på sajten tidigare?

Klickmönster #3
Hur många sidor går besökaren igenom och hur länge är den inne på sidorna? Klickar den på en annons direkt och aldrig kommer tillbaka så kan detta ses som lite misstänksamt.

Klickratio
Har du en extremt hög klickratio (CTR) så kommer förmodligen din sajt att flaggas och granskas manuellt.

Lokalt
Är din sajt globalt inriktad men ändå är det bara folk från ägaren’s respektive land som klickar på annonserna? Hmm.
Tänk på att Google kan koppla IP-adresser till lokala platser i många fall.

MAC-adress
MAC-adressen för LAN-kort, modem och router fungerar nästan som ett fingeravtryck. Osäker på detta.

Konvertering
Att Google inte hittar några misstankar på andra håll är en sak, men nu till det slutgiltiga..
Konverterar klick på dina annonser till leads eller sales? Har du en sajt som får 5000 klick dagligen men aldrig ger annonsören något så är detta nog nåt Google granskar.

Trafikkällor
Vad har du för trafikkällor? Google tycker om när din klickvänliga trafik kommer från sökmotorer eller social media.

Incitamentdrivning
Uppmana aldrig nån att klicka på dina annonser.

Kombo
En av dessa punkter kommer inte leda nånvart. Men händer mycket av detta i kombo så är du nog körd.

För officiel information från Google:
https://adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?hl=en&answer=6114

Blivit avstängd? Du kan alltid försöka att överytyga Google om att det är på felaktiga grunder:
http://www.google.com/support/adsense/bin/request.py?contact=appeal_form

Post navigation


Kommentarer

Dela dina tankar

Din email publiceras inte.